Tot verleden zomer bestond ons huurdersbestand voornamelijk uit Nederlanders en Duitsers. De verhouding liep uiteen tussen 40/60 en 60/40. Het Duitse contingent kwam bij ons terecht via de – toen nog functionerende – Duitse website FeWo-direkt.
rechtstreeks
In eerste instantie was dat een website die zich richtte, het woord zegt het, tot het rechtstreeks van de eigenaars huren van vakantiewoningen en vakantiehuizen. Alles was wel, we betaalden een flinke prijs voor de jaaradvertentie maar na één boeking uit Duitsland hadden we dat geld er grotendeels al weer uit. Het ging fout toen FeWo-Direkt werd opgekocht door de grote Amerikaanse Home Away. Met veel tamtam werd ons voorgeschoteld dat alles voor ons nu veel makkelijker en beter werd. Niet dus.
agenturen
Eerst werden stiekem, zonder ons, betalende klanten, daarvan op de hoogte te brengen – de agenturen toegelaten. FeWo-Direkt verdiende haar naam vanaf dat moment dus niet meer. Maar onze verhuur leed daar niet onder, hoewel HomeAway voortdurend probeerde ons meer te laten betalen voor twijfelachtige diensten die een nog tijfelachtiger voordeel boden, temeer daar HomeAway eenzijdig en tussentijds steeds de regels (in ons nadeel uitereaard) veranderde. Toen tenslotte Home Away werd opgekocht door Expedia was het hek van de dam.
boekingssite
Expedia wil nu van FeWo-Direkt/Home Away een boekingssite maken, waarbij ze de prijzen met meer dan 35% hoger laten uitkomen. Dat verschil steken ze uiteraard in hun eigen zak. Als je daar niet aan mee wilt doen word je gestraft door onderaan de lijst te worden geplaatst, kortom, met onvindbaarheid. Uiteindelijk dachten we geen keus te hebben en hebben we dus aan de chantage moeten toegeven. Jammer genoeg bleek dat ook niets te helpen.
lieveer niet per creditcard
Wat blijkt: de Amerikaanse bazen hebben zich natuurlijk niet in de Duitse markt verdiept. Hadden ze dat wel gedaan, dan hadden ze kunnen weten dat de Duitser niet graag een vakantiehuis van te voren per creditcard betaalt. Gelukkig hebben we nog een fors aantal Nederlandse huurders, maar wij zijn niet van plan nog veel langer aan de FeWo-HomeAway-Expedia chantage toe te geven. Inmiddels zijn we daar ook mee opgehouden. We hebben nu alleen nog een vermelding op FeWo-Direkt op ‘no cure no pay’ basis. We betalen niets, tenzij er een verhuur is, dan strijken zij commissie op. Daar hebben we op zich niet zo’n probleem mee, maar het is wel duidelijk dat we daar niet veel huurders meer door zullen krijgen.
eigen Duitse website
We hebben intussen een eigen Duitse website online geplaatst. Hij is te vinden als https://www.ferienhausaufmadeira.de en https://www.ferienhausaufmadeira.de, en de vormgeving hebben we uniform met onze bekende Nederlandse en Engels pagina’s gehouden. Binnen de Nederlandse site kun je net als vroeger doorklikken naar de Duitse, alleen kom je dan nu op een heuse punt-dee-ee site terecht en niet meer op een Dutistalige pagina van een nederlandse website.
moeizaam
We zitten nu in het moeizame proces van vindbaar worden op Google.de. Maar we zitten al binnen de eerste tien pagina’s en de site is maar net een week oud. Dat komt wel goed. We schoppen na het verlopen van het abonnement FeWo en consorte de deur uit. Ze zijn alleen nog met zichzelf en met hun geld bezig, en de Duitse vakantiegangsers lappen ze aan hun laars. We hebben ze niet meer nodig voor het bedienen van de Duitse markt. Dat kunnen we zelf uiteindelijk beter.
Wat kan ik anders doen dan jullie sterkte wensen?
Hans