Het schijnt er nu toch echt van te komen. Een bootverbinding met het vasteland. De Jornal da Madeira meldde dat er een soort super-catamaran moet gaan varen tussen Lissabon en Madeira. Over die afstand zou hij een uur of twintig doen. Lijkt me heerlijk. De dienst zou operationeel moeten zijn voor het eind van dit jaar. En sterker nog: er is zelfs concurrentie in de maak: Naviera Armas gaat nog eerder van start met een conventionele roll-on-roll-off bootverbinding tussen Funchal en Portimão… We zullen zien en we houden de vingers ‘crossed’.
Sinds dint bericht geplaatst is zijn er heel wat dingen gebeurd. Wij zijn flink wat wijzer geworden,, we geloven in principe weinig tot niets van wat de politiek hier uitkraamt. Van de Jornal da Madeira geloven we uit principe helemaal niets. In dit geval dus ook weer terecht, want die sneldienst met een super-catamaran moet nu nog altijd komen.
loze beloften
Maar duidelijk is dat die niet komt, loze beloftes van de regering. Nou ja, ze schrijven blijkbaarwat hen wordt gezegd. Het blad wordt gefinancierd door de regering, dus ze publiceren alleen dingen die de regeringspartij welgevallig zijn. En de regeringspartij doet wat een hele grote monopilist zegt, omdat die hem financiert. We hebben het over de Grupo Sousa, waarvan wij inmiddels weten dat die alles zullen doen om een veerdienst te nek om te draaien, als het al niet lukt om te voorkomen dat er eentje komt.
veel gebeurd
Een bootverbinding met het vasteland zal de gemoederen bezig blijven houden. Want sinds dit artikel is verschenen is er eentje geweest, die is weggepest. Daarna is er weer eentje geweest en die hebben de monopolist en de regering ook weer getorpedeerd. Allemaal te beroerd voor woorden. Kennellijk heeeft de bevolking van Madeira in de ogen van haar bestuurders geen recht op keus als het gaat over een verbinding met het vasteland.